Varmgalvaniseret FIAT 126

Ulla og
Michael's
hjemmeside

     I perioden fra '77 til '84 havde Ulla en Fiat 126.
I de 7 år kørte hun  sammen med sønnen Kent mange herlige ture i den lille bil.
     I begyndelsen af 90'erne fik vi tilbudt en 126'er i papkasser. Bilen var istandsat og lige til at skrue sammen.
     Men for at få bilen til at holde i mange år, besluttede vi at få den varmgalvaniseret.
     Karosseriet blev strippet helt ned, der blev lavet ramme under bunden og inde i kabinen for at den ikke skulle blive skæv.
     Bagerste svingarme og bremseankerplader kom også med til "dypning".
      Af forskellige årsager gik projektet derefter i stå, men det galvaniserede karosseri har hold sig fint udendørs i vejr og vind.
     Det var mere usikkert hvordan motoren havde klaret de mange år. Men det skulle vise sig, at lidt olie ned i tændrørs-hullerne og drejet rundt med en boremaskine en gang eler to om året, var nok til at holde den sund og rask.
     Da der igen kom gang i projektet startede det med at bygge en autotrailer, så bilen på den måde kunne transporteres hen til et lunt sted i weekenderne, når der skulle skrues (om vinteren).
     "Vi" var i mellemtiden blevet medlem af den danske Fiat 500 klub, som dækker alle Fiat'er med hækmotor. Her blev der anledning til at være med på klubbens stand på Bilmessen i Fredericia i marts 2002.
     Traileren kom til at fungere som podie, pakket ind i sort stof. Det blev en stor succes at være med, der var meget stor interesse for at kigge nærmere på det galvaniserede karosseri, og der kom mange spørgsmål og positive tilkendegivelser.
      Det tager tid at få en bil samlet og det er ikke nemmere når man ikke selv har skilt den ad. Men med professionel hjælp lykkedes det og i begyndelsen af juli 2004 kom der nummerplader på.
     Vi var med igen på Fiat 500 klubbens stand ved Bilmessen i Dronning Margrethe Hallen i Fredericia, den 16-17. oktober 2004. Også denne gang var der stor interesse, alle der kom forbi skulle hen og føle på den.

Se også mere om klubben:
www.fiat500klub.dk

Ørkenrejser

Sahara

Island

Australien

Ulla's "Lilleput" for mere end 20 år siden.

Hærvej

Fjordtur

New York

Wales

Norge

Berlin

New Zealand

Provence

Sådan kom bilen til at stå i næsten 10 år efter galvaniseringen, men det tog den nu ikke skade af.

Rejsebil

Ulla's Billeder

Scenografi

Artikel i Midt-jyllands Avis

Anne og Ove
i New Zealand

MC tiden

MC med Ski

Om at lave  Hjemmeside

Erfaringer med
AutoCad

Den 2-cyl. luftkølede motor stod her i et hjørne af garagen, den har fået lidt olie ned i tændrørshullerne og blevet  "tørnet" med jævne mellemrum. 

Thule

Toyota FJ45

Galvaniseret
Fiat 126

Links

Det var nemmest at lægge bilen om på siden, for at montere hjulophæng.

En gammel Combi-Camp kom til at lægge bund og hjul til en specialbyggede mini-autotrailer.   

November 2003 skrider det fremad med at få bilen samlet.

April 2004: Motoren bliver sat i ved hjælp at en specialbygget kran.

Det har været noget af et hængeparti at få Fiat'en samlet og ud at køre - men det lykkedes ! 
Det lykkedes også at få bilen solgt i løbet af forsommeren 2005, tilbage er traileren, som nu er ombygget til andet formål.

Fredericia Dagblad , lørdag 13. Oktober 2004