Thule 1965-68

Ulla og
Michael's
hjemmeside

Ørkenrejser

Et sammenlimet panorama taget fra toppen af Dundasfjeldet.

     I perioden fra august 1965 til januar 1968 var jeg ansat i det danske firma DCC der havde servicekontrakten på Thule Air Base.
     I de 2½ år var jeg hjemme 2 gange, henholdsvis 6 og 4 uger.
     Kontrakten sluttede d. 31. januar 1968, 10 dage efter den famøse nedstyrtning af B52 bombeflyet med 4 brintbomber om bord.
     Selv om jeg ikke var med til selve oprydningen, fik jeg i 1995 udbetalt en godtgørelse for den radioaktive stråling jeg muligvis har været udsat for.
     Jeg føler dog ikke at have taget skade (! ? !) og betragter fortsat de 2½ år som en oplevelse jeg ikke ville have været foruden.

Michael Nielsen

Sahara

Island

Australien

Hærvej

Fjordtur

New York

Wales

Norge

Berlin

New Zealand

Provence

Rejsebil

Ulla's Billeder

Det sidste stykke af turen til toppen af Dundasfjeldet er meget stejlt.

Scenografi

Artikel i Midt-jyllands Avis

Anne og Ove
i New Zealand

MC tiden

MC med Ski

Dundasfjeldet set fra toppen af Nordbjerget

Om at lave  Hjemmeside

Erfaringer med
AutoCad

Thule

Toyota FJ45

Galvaniseret
Fiat 126

2 canadiske isbrydere gør havnen klar midt i juli.

I vinteren 1967 fik basen meget mere sne end sædvanlig. 

Links

Der var 4 af denne meget specielle helikoptertype på basen.

Mindestenen for Knud Rasmussen på toppen af Dundasfjeldet.   

B52 bombeflyet lander på Thulebasen i 1966 og -67.

B52'eren parkeret i et hjørne af flyvepladsen for at blive repareret.   

Hele Thulebasen ved vintertide set fra sydbjerget.

Thule links

B52 nedstyrtning:  www.thulesagen.com

Foreningen af  Stråleramte Thulearbejdere

Mogens Føbry  www.thuleairbase.dk

Steffen Winthers Thuleforum 

Peter Frost