MC-tiden

Ulla og
Michael's
hjemmeside

23 år med motorcykel.  Fra en Honda CB450 i 1966, over BMW med og uden sidevogn, til små off-road'ere.
     Når man en periode arbejder i det nordlige Grønland, er det spændende at komme i den situation, at kunne købe det bedste der findes på markedet. Og det var i 1966 en ny Honda CB450 med to overliggende knastaksler.
     I 1968 kom jeg ved et tilfælde ind i MC Touring Clubs bestyrelse, det blev til 17 år i foreningens ledelse, de 12 som redaktør af Touring Nyt.
     I den periode havde jeg fornøjelsen af at være med til at starte adskillige nye MC-klubber, samt fællesorganisationen DMC.
     Den tids supercykel blev efter nogle år afløst af en lidt hysterisk 2-takt Yamaha. Men snart efter kom der til at stå de lidt mere besindige bogstaver BMW på tankemblemet. Det kom til at vare de næste 14 år.
     Først en ældre R60 med svingforgaffel og Bender sidevogn. Den blev snart udskiftet med en selvbygget sidevogn med hjul og hjulophæng fra Morris Mascot.
     Det blev i de år til adskillige vinterture til Elefant-træffen på Nürburgring i Tyskland og Krystall-Rally i Norge.
     Efter 4 år, kun med sidevognscykel, var det på tide at "ligge ned" i svingene igen. Det blev i form af en BMW R60/5, som 3 år senere blev skiftet ud med en R90/6 der snart skiftede til 90S-udseende.
     I 1984 blev jeg grebet af off-road feberen og anskaffede en Yamaha XT 250. Kort før var sidevognscyklen blevet solgt, den var i mellemtiden blevet udstyret med en R75/5 motor.
     Yamaha'en var en lille let cykel, nem at håndtere og få lært at køre udenfor asfalten, men lidt svag på landevej, så den blev året efter udskiftet med en XL350 Honda.
     Næsten samtidig sælges BMW'en og der bliver i de næste par år lavet en masse off-road ture, hvoraf den mest omfattende går til toppen af Mt. Chaberton på grænsen mellem Frankrig og Italien, sammen med 9 andre danske off-road kørere.
     Alle disse off-road ture, hvor der blev kørt meget efter kort og rutebeskrivelser, medførte et nært samarbejde med 2 danske Paris-Dakar hold, hvilket førte til de ørkenrejser der er beskrevet på nogle af de andre sider.
     Imidlertid viste det sig mere hensigtsmæssigt at bruge noget med fire hjul til disse ture, så i 1989 blev Honda'en solgt og der er ikke planer om noget med 2 hjul lige med det samme.
     Alligevel siger en gammel MC'ist aldrig helt farvel, som det fremgår af ørkenrejseberetningerne, så løber vi ind i MC-folk hvor vi kommer frem.

Ørkenrejser

Sahara

Island

Australien

Hærvej

Fjordtur

New York

Wales

Norge

Den sidste større MC-tur kom til at gå til toppen af det 3134 m høje bjerg Mt. Chaberton i Alperne, sammen med 9 andre danske off-road kørere.Det er bjerget i baggrunden.

Berlin

New Zealand

Provence

Rejsebil

Ulla's Billeder

Scenografi

Artikel i Midt-jyllands Avis

Anne og Ove
i New Zealand

Til vinterkørsel blev Honda 450'eren udstyret med sidevogn. Her på vej hjem fra Elefanttræffen i 1971.   

MC tiden

MC med Ski

Om at lave  Hjemmeside

Erfaringer med
AutoCad

Thule

Toyota FJ45

Galvaniseret
Fiat 126

BMW R60 med selvbygget sidevogn blev med årene ombygget med R75/5 motor. Med pigdæk, el-varme-udtag og meget mere, var det et ideelt vinterkøretøj.

Links

Motorcykel med Ski

Nyere BMW-modeller fungerede som sommer-cykler, sidst i rækken en R90/6 i 90S-udseende.

I eftersommeren 2010 var det 25 år siden jeg sluttede som redaktør af Touring Nyt.
Bladet har spurgt om jeg vil låne deres cykler og fortælle om hvordan det er gået og hvordan det er at køre MC igen efter så mange år.
Se artiklen under dette link:
michulla.dk/page7.html

MC-karrieren sluttede med små off-road'ere. Her sammen med Ulla, på tur til Nordkap, sommeren 1987.