Vor "gamle bil" i hollandst 4WD-blad

Ulla og
Michael's
hjemmeside

Ørkenrejser

Sahara

Island

Australien

Hærvej

Fjordtur

New York

Wales

Norge

Berlin

New Zealand

Provence

Rejsebil

Ulla's Billeder

Scenografi

Artikel i Midt-jyllands Avis

Anne og Ove
i New Zealand

MC tiden

MC med Ski

Om at lave  Hjemmeside

Vi har fået en god bekendt til at oversætte teksten.

Land cruiser FJ med campingoverbygning

I en af vores tidligere udgaver har den trofaste læser kunne se en restaureret Toyota Land Cruiser BJ, som kun afviger lidt fra den oprindelige model. Artiklen her handler igen om en Toyota Land Cruiser, men nu drejer det sig om en FJ (benzinversion) som virkelig er bygget om og så drastisk, at bilen visuelt kun lidt ligner den oprindelige model. Mærkeligt nok, er den derfor meget originel.

Ejeren af denne ejendommelige Toyota camper er Cor Akkersdijk, som lige er fyldt 50 år. Cor er ikke "bygherren" af denne smukke og især funktionelle Toyota Land Cruiser, men har dog lavet nogle nødvendige modifikationer.
Cor så bilen for første gang på internettet i august 2003. Ejerne var et dansk ægtepar Michael og Ulla. Bilen stod da til salg i 2 år. Prisen 4.500 euros. Grunden til at bilen havde været til salg i så lang tid var den store 6 cylinder 4,2 liter benzinmotor. Interesserede var der nok af, men de ville allesammen have en dieselmotor. Michael og Ulla har mødt hinanden under en Dakar rally og har sammen ombygget Toyotaen og tilpasset den til rejsen gennem Sahara. Det er ikke kun blevet til denne tur, for i et tidsrum af ca. 12 år har de rejst gennem Finland, Norge, Wales og en håndfuld andre distinationer i hele verden med Toyotaen, som stammer fra 1977.

Da ægterpar nærmede sig de 60 år, syntes de, at nu var det nok. De er blevet meget aktive i teaterverdenen. Teatret tager meget af deres tid, og dette går ud over tiden, som en Toyota camper har brug for. De ville ikke lade det gå ud over bilen, der betød bilen for meget for dem, og de indså derfor, at de blev nødt til at sælge den.

Cor ringede nogle gange for ekstra oplysninger og billeder, og ud fra disse, besluttede han hurtigt, at købe bilen ubeset. I begyndelsen af september overførte han halvdelen af beløbet og lavede en aftale om at afhente bilen i efterårsferien i oktober. På stedet får han yderligere informationer og en del reservedele da han tog hjem igen.
Det blev klar for ham, hvor meget de tidligere ejere holdt af bilen, de græd begge to, da Cor kørte med bilen. Fordi for dem er dette afsked også en afslutning af en vigtig del af deres liv.

At gå gennem synet ved RDW i Holland gav ikke nogle problemer, et bedre bevis for, at bilens kondition er ok kan Cor ikke få. Reguleringssystemet er begrænset til små ændringer af små ting. Fordi chassiset virkeligt var blevet godt galvaniseret, var chassisnummeret ikke så tydelig læseligt. Efter en undersøgelse af RDW blev dette slået ind igen. Bilen er godt tilpasset til at kunne forcere ugæstfrie egne. Der er også taget med i betragtning at disse egne heller ikke er de mest sikre på vores klode. Tagvæggene, som kan foldes op, er f.eks. lavet af kunststof paneler, simpelthen, fordi disse kan klare en kniv bedre end stof kan. Cor skifter dem let ud med stof, da han ikke har planer om at rejse til de ekstrem farlige egne.  Alle essentielle sager kan varetages indefra ved hjælp af stålkabler, selv dem til benzindækslerne og jerrycans.


Opbygningen er lavet af en rørramme, som blev beklædt med aluminiums paneler med 2 lags isolering imellem. Der er selv lavet meget på og i bilen og camperen, såsom den rustfri udstødning, drejende og fjedrende sæder og selv en vandrensningsanlæg. Bilen har fået et styretøj fra en Daihatsu Rocky og har kørt ca. 80.000 km efter en grundig renovering. Olieforbruget er mindre end en liter på 1.500 km. Den robuste konstruktion har virkning på bilens vægt, (2.600 kg) og det dertil forbundne brændstofforbrug.  Forbruget ligger på ca. 20-23 liter per 100 km. Derfor findes der 3 brandstoftanke under bilen. Ledningerne med haner løber sikkert og tildækket ind i bilen gennem kabinen. Cor skifter en 60 liter brændstoftank ud med en 80 liters LPG tank, således at det bliver til en 80 og en 30 liters tank.

Der er enorm mange gennemtænkte ting at finde i bilen. Et godt eksempel er at der findes et trækkrog på siden af bilen. Skulle bilen vælte sidelæns (temmelig højt tyngdepunkt) kan man trække bilen op igen.  Men på grund af bilens høje vægt er der en stor chance for, at bilens overdel herved kan blive trukket ud af sit facon Dette er sikret ved en solid skråstræber, som kan drejes til side. For at kunne klare de temmelige næsten umulige situationer sidder Toyota`s originele og næsten uopslidbare PTO-spil  monteret foran på bilen. I kabinen findes bl.a. også en letvægts brandslukker og oplyst kompas.

Cor har i løbet af årene ikke kun bygget en gasinstallation, men også en del

andre ændringer og forbedringer på Toyotaen. De fleste er tilpasset den nuværende brug. Og det har at gøre med Cors grænseløse optimisme med hensyn til at leve. Cor havde en meget aktiv og sportslig liv. Han er socialterapeut i ungdomspsykiatrien og på grund af denne funktion har han i årevis været på  overlevelsesture, klatret i bjergene (med reb) wildwaterrafting med kajakker, nedstigning i grotter osv. Under en sådan tur mødte han også sin kone, også meget sportslig og også en terapeut. De bliver gift og får en søn Steven. At rejse og udendørs sport ligger i blodet, men på grund af familien, bliver det mere civiliseret med en Citroen XM V6 og bagved denne, en stor campingvogn. For en del år siden døde Cors kone pludselig og så stod han alene for sin søns opvækst og opdragelse. I 1999 får han i et uopmærksom øjeblik i en kamp pludselig en bold på siden af hovedet. Følgerne er en slags whiplash. Hårde belastninger er for ham umuligt og selv ved udøvelse af normale dagligdags arbejde er Cor nødt til at ligge ned ind imellem for at slappe af i nakken. Gør han det ikke, bliver han straffet med en forfærdelig hovedpine.

Cor bliver ved med at gå til undersøgelse for at finde ud af årsagen. Men han vil ikke bare sætte sig ned og opgive, han beslutter sig til at omlægge sit liv radikalt. Han sælger sin bil og campingvogn og han søger efter en anden slags camper, derfor får han øje på Toyota camperen. Sammen med sin søn Steven tager han regelmæssigt afsted. Steven har arvet sin sportlige inspiration fra sin far og kører motorcross og kite-surfer. Cor tager med ham så vidt muligt.

Skal han hvile nakken, er det ikke noget problem. Ikke nok med det, med camperen kan de tage alt med dem, som de har brug for. Nogle gange tager de til udlandet og også en rejse gennem Pyreneerne fra øst til vest står på ønskesedlen, og også et besøg til Skandinavien. Til dette formål har Cor tilpasset camperen igennem årene. Vandrensningsanlægget har skullet gøre plads for en skuffebænk med minibar, som også kan bruges som seng. Stoffet fra det flytbare tag (med sovepladserne) har vi allerede omtalt, men yderligere er der kommet en skinne med lamper med langt lys,  på taget, der er kommet fastgørelseskroge på taget til at binde surfbrættene fast, der er placeret en køleboks (gas, 24V en 220V) og der er det ekstra reservehjul erstattet med en "jerrycan" som tjener som brandstofforråd til 125 cc crossmotoren.

Cor har erstattet det blanke aluminium og den grå farve med en sort/hvid zebra mønster. I hjørne skinnerne, ved dørene,var han nødt til at nitte (smede) et ny pladearbejde. Den gamle skruede rvs-udstødning/udsugning blev ved med at lække og afgiver ovenikøbet meget varme. En rejse til EPS i Hoogezand løste begge problemer. Cor valgte en så stille udstødning, fordi han allerede vækker opsigt nok med sin stribede camper. Han udskifter radiatoren med en ny, skal også udskifte en hovedlampe og bremseføringen. Han bliver også nødt til at udbytte bremsecylindrene fra æsken med de medbragte reservedele for at renovere de dobbeltvirkende cylindre.  Den forrige ejer, Michael, havde nemlig erstattet bagbremserne med det samme system som på forhjulene med sine dobbelte cylindre. Andre reparationer omfatter bl.a. removering af hovedbremsecylinderen, en af de to accu´s og erstatte styrekuglene og montering af en ny O-ring i servistyringspumpen. På en tilbagerejse fra en ferie i Luxembourg hørte de pludselig en klapren, efterfulgt af et knagen i fordelergearkassen. De kan godt køre videre, men ved hjemkomsten viser det sig at et tandhjul i fordelergearkassen er død. Under reparationen erstatter han også bare koblingspladen. På en ferie i Østtyskland punkterer Cor to gange. Han kører nemlig med vejdæk på springringfælger, og de er begyndt at ruste. Han søger i lang tid efter et værksted som kan tage dem af for at kunne montere de inderste dæk.  For at undgå problemet i fremtiden anskaffer han sig nye hjul med BFGoodrich dæk. For nemhedens skyld monterer han en relay til opladning af begge accu´s, så han ikke selv behøver at skifte dem  til opladning. Han erstatter "skubbe" vinduerne i fordøren, således at han kan åbne begge vinduesdele. En behagelig forbedring fordi den 4,2 liter motor producerer en anseelig mængde varme på gas, som finder vej i det indre af bilen. Luftkompressoren, som blev leveret sammen med reservedelene, bliver monteret igen, fordi man kun har glæde af luften undervejs. Bliver en reparation for indviklet for Cor,  styrer han camperen i retning af Wheels Unlimited i Beesd.  Det betyder ikke noget, at Cor også giver en hånd med. Heldigvis kræver Land Cruiseren meget lidt vedligeholdelse og reparationerne bliver begrænset. Cor bliver dog ved med at være kritisk, for, så vidt muligt, vil han, sammen med Steven, have glæde af camperen mange år frem.

Erfaringer med
AutoCad

Thule

Toyota FJ45

Galvaniseret
Fiat 126

Links